2 kinderen in het water voor zwemles

Zwemles en de lockdown

Door de lockdown zijn de zwembaden lang dicht geweest en hebben alle zwemlessen stilgelegen. Sinds kort zijn de zwembaden weer open en kunnen de zwemlessen opgepakt worden. Dit is uiteraard heel fijn, maar door de lange sluiting zijn de wachtlijsten steeds langer geworden. Veel kindjes zullen dus nog even moeten wachten voor ze kunnen starten. Heeft het stil liggen van de zwemlessen nog een negatief effect op het zwemmen van je kindje? Of is er nog iets wat je met je kindje zou kunnen doen als je nog op de wachtlijst voor de zwemles staat?

Op mijn werk hoor ik van veel kindjes dat ze weer naar de zwemles mogen. Het ene kindje vertelt dit met volle enthousiasme terwijl er ook kindjes zijn die het maar balen vinden dat ze weer naar het zwembad moeten. Die vonden de verplichte pauze helemaal geen probleem. Niet alleen het enthousiasme van de kinderen wisselt, maar ook het gemak waarop de lessen weer worden opgepakt verschillen per kind. Dit verschil ligt hem soms aan de motorische handigheid van een kindje, maar heeft ook zeker te maken met de grootte van de periode waarin het kindje voor de lockdown gezwommen heeft.  

Heeft je kindje al een hele periode zwemles gehad dan zal hij of zij het zwemmen waarschijnlijk weer redelijk gemakkelijk oppakken. Tijdens de zwemles worden de verschillende zwemslagen veel geoefend en herhaald. Hierdoor proberen ze de slag als het ware in te slijten en te automatiseren. Als iets wordt geautomatiseerd kan je de beweging uitvoeren zonder erover na te denken. Je  kindje verleert de geautomatiseerde beweging minder snel, dan een beweging waarmee je nog in de fase voor het automatiseren zat.

Was je kindje pas een paar weekjes gestart en had hij/zij net de slag met bijvoorbeeld de benen onder de knie, dan is de kans groter dat hij/zij weer even moet inkomen. Doordat de beweging niet helemaal nieuw meer is, zal het wel wat vlotter gaan dan voor de lockdown. Gelukkig zijn kindjes over het algemeen vrij snel trainbaar en halen ze het vast weer snel in!

Ik merk vaak op de praktijk dat kindjes er tijdens het zwemmen baat bij hebben als de rompstabiliteit goed is. In het water je lichaam recht houden, zonder dat die billen naar beneden zakken, kan al lastig zijn. Helemaal als de rompstabiliteit wat minder is. Het kost je kindje dan zoveel moeite om recht in het water te blijven liggen, dat hij/zij meer moeite zal hebben om de armen en benen óók nog eens goed in te zetten. Het kan dus helpend zijn om wat oefeningen thuis te doen om de stabiliteit van de romp te verbeteren. Dit geldt niet alleen voor kindjes die moeite hebben met het zwemmen, maar het kan juist ook goed zijn voor kindjes die nog op de wachtlijst staan! Een goed begin is het halve werk, zeg ik vaak. Uiteraard zal een goede rompstabiliteit er niet per definitie voor zorgen dat het zwemmen in één keer fantastisch gaat, maar het kan wel helpend zijn in het proces. Hieronder zal ik wat oefeningen beschrijven voor thuis. Ik ben wel benieuwd wie de plankkoning of -koningin thuis wordt!

De volgende oefeningen zou je met je kindje kunnen doen ter voorbereiding of ondersteuning van de zwemlessen:

  • Floorbridge: In rugligging de knieën buigen, kruis de armen voor de borst en hef de billen van de onderlaag. Let erop dat de billen niet te laag hangen, de benen en romp vormen een rechte lijn. Deze oefening kan op de volgende manier zwaarder gemaakt worden:
    • Floorbridge met gestrekt been: Begin altijd met het bruggetje dat hierboven staat, zodra je stevig staat hef je een been gestrekt omhoog. Tijdens deze oefening mag je je armen op de grond laten liggen. Wil je het jezelf moeilijker maken kruis je armen dan voor de borst. Let ook hier op dat de billen niet te laag hangen, been en romp vormen een rechte lijn.
  • Superman: Ga op handen en knieën staan, hef je linkerarm en strek je rechter been uit. Maak je lang en zorg dat je rug recht is. Is de oefening klaar, wissel dan van arm en been. Je kan hier eventueel nog een spelletje van maken door kegeltjes (lege flessen) neer te zetten en deze met een pittenzakje/bal/opgerolde sokken om te gooien. Na 2 keer gooien wissel je dan van been.
  • Planken: Kom op je onderarmen en je voorvoet staan. Maak van je lichaam een rechte plank en houdt deze positie vast. Let erop dat de billen niet te ver omhoog komen en dat je niet inzakt in je rug. Probeer naar voren te blijven kijken.

Het is zeker niet zo dat niet bij elk kindje dezelfde oefeningen helpend zijn, maar bovenstaande oefeningen zijn vrij algemeen en geef ik vaak in de praktijk mee aan de kindjes. Mocht jouw kindje erg veel moeite met de zwemles hebben, dan kan het nooit kwaad om eens een kinderfysiotherapeut bij jou in de buurt te raadplegen. Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van deze blog. Je mag altijd een berichtje op één van onze socials achterlaten of een mailtje sturen naar hello@nanur.nl

Mede-oprichter NaNur
Liefs, Laura

Deel deze tips

Stay Connected

Meer inspiratie & tips

corona

Snotjes verzamelen

Corona(snel)testen bij kinderen. Lang wist ik niet zo goed wat ik hiervan moest vinden. Die testen bij de GGD teststraat vind ik zelf al geen

Lees verder »
Kruidnootjes

Pietenparcours

De Sint is weer in het land. Hoe leuk Sinterklaas ook is. Het is toch ook wel weer een spannende tijd. Ondanks de spanning vind

Lees verder »

Eerste schoentjes

Yes, jouw kleintje heeft het lopen eindelijk onder de knie! Het heeft veel doorzettingsvermogen en vallen en opstaan van je kleintje gevergd, maar het is hem

Lees verder »