Wiegje voor jonge baby's met daarop een dekentje.

Het is niet eerlijk

In december 2020 heeft het Centraal Cultureel Planbureau (CPB) een groot onderzoek gepubliceerd met feiten die je even stil zetten. De conclusie komt er in grote lijnen op neer dat het wel degelijk uitmaakt waar het wiegje van een kind staat. Het maakt schijnbaar uit hoe gevuld de portemonnee van de ouders is en wat hun opleidingsniveau is. Zo concludeert het CPB:

“Kinderen van ouders met een lager inkomen of opleidingsniveau presteren minder goed qua taal en rekenen dan kinderen van ouders met een hoger inkomen of opleidingsniveau. Deze verschillen zijn vaak al meetbaar op tweejarige lee­ftijd en verdwijnen niet gedurende hun jeugd en schooltijd.”

De verschillen blijven. Gelukkig niet bij de verschillen die aanvankelijk gemeten waren bij de kinderen van ouders met een migratieachtergrond; die achterstand lijkt later weer aardig bij te trekken. Maar bij de ouders met een lager inkomen of opleidingsniveau blijven de verschillen. Bij mij komen er direct allerlei vragen naar boven. Hadden deze ouders misschien helemaal geen kennis in huis over hoe ze de ontwikkeling van hun kind konden stimuleren? Hadden ze wel toegang tot die kennis? Of moesten ze het hebben van het halfjaarlijkse bezoekje aan het Centrum voor Jeugd & Gezin? Want ook deze ouders zullen toch zeker niet expres hun kinderen een magere start mee hebben geven? Natuurlijk begrijp ik het verschil in de portemonnee, de een heeft nou eenmaal meer mogelijkheid om (educatief) speelgoed voor zijn kind aan te schaffen dan de ander. Maar toch schat ik zo in dat dat niet de doorslaggevende factor was. Knutselen kan ook met een wc rolletje, voorlezen kan door boeken van de bibliotheek en aandacht voor ontluikende gecijferdheid kan al door middel van het tellen van de vingertjes en teentjes. Het hoeft echt niet groots en duur. Bovendien zijn kinderen van nature nieuwsgierige wezens. Daar kan iedereen op zijn eigen manier op inhaken en uitleg over geven. 

“Een vroege achterstand in vaardigheden heeft negatieve gevolgen voor de langere termijn.”

Weten deze categorie ouders dat? Daar begint het mee, toch? Nou ja, als je deze blog of het artikel van het CPB leest, weet je het nu in ieder geval wel. Ik geloof dat alle moeders het beste voor hun kind willen. Maar wat is het beste? Wat mij betreft staat dat niet gelijk aan je kind de beste van de klas willen laten worden. Voor mij persoonlijk betekent dat alles doen wat in mijn mogelijkheden ligt om mijn kinderen te helpen opgroeien tot open, stabiele en eerlijke (jonge)mannen die sterk in dit leven staan. Dat begint heel klein. Met het aanleren ‘dankjewel te zeggen’ bijvoorbeeld. Maar ik ben me ervan bewust dat al die kleine momenten waarde hebben in het groter groeien. En alleen omdat ik me bewust ben van de grote lijnen, kan ik vandaag het verschil maken. Door het goede voorbeeld te geven, door als ik onredelijk ben geweest m’n excuses aan te bieden. Ja, ook aan mijn eigen kinderen. Ik zou graag deze bewustwording, zonder je daarbij (prestatie)druk te laten voelen, mee willen geven. Want niemand is perfect, ik zeker niet. Maar stap voor stap wil NaNur je leren welke elementen jij je kleintje mee kan geven in z’n rugzakje. Hij zal het nodig hebben.

“Uit internationaal onderzoek is bekend dat voor- en vroegschoolse educatie en het onderwijs kan bijdragen aan het verkleinen van de ongelijkheid in de vroege jeugd.”

Super toch, dat de voor- en vroegschoolse educatie bestaat en zo’n waardevolle bijdrage kan hebben in de ontwikkeling? Maar besef je wel dat als de voor- en vroegschoolse educatie al helpt, dat we het dan over zo’n 16 uur per week hebben. Klein rekensommetje: ik stel voor het gemak even dat 2- en 3-jarigen maximaal 12 uur per dag wakker zijn, dus 84 uur per week. Dan blijft er nog circa 80% van de tijd over dat je kind thuis is en jij als ouder het verschil kan maken.

De notitie van het CPB eindigt met hoopvol nieuws:

“Het is mogelijk de ontwikkeling van kinderen te stimuleren met goed getimede investeringen in vaardigheden.”

&

“Een stimulerende educatieve (thuis)omgeving voor het jonge kind doet ertoe.”

En laat dat nou precies zijn wat NaNur jou aanbiedt: de know-how en tools om jouw kleintje een vliegende start mee te geven. Neem jij een kijkje op onze site en socials?

Leonie
Liefs, Leonie

Deel deze tips

Stay Connected

Meer inspiratie & tips

corona

Snotjes verzamelen

Corona(snel)testen bij kinderen. Lang wist ik niet zo goed wat ik hiervan moest vinden. Die testen bij de GGD teststraat vind ik zelf al geen

Lees verder »
Kruidnootjes

Pietenparcours

De Sint is weer in het land. Hoe leuk Sinterklaas ook is. Het is toch ook wel weer een spannende tijd. Ondanks de spanning vind

Lees verder »

Eerste schoentjes

Yes, jouw kleintje heeft het lopen eindelijk onder de knie! Het heeft veel doorzettingsvermogen en vallen en opstaan van je kleintje gevergd, maar het is hem

Lees verder »